آخرین خبرها



» بیجار / بیجار شناسی

تاریخ انتشار:   13 تیر 1398, 01:22

  کد مطلب:967
 95بازدید
 0

سُهرورد یا گروس ( بیجار ) قسمت دوم

در کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین های خلافت شرقی آمده است: (( در باختر سلطانیه ، سهرورد و سجاس دو شهرچه ی نزدیک به هم تا زمان حمدالله مستوفی یعنی قرن هشتم هجری اندک آبادی داشته اند، ولی اکنون هر دو خرابند.

[…]

در کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین های خلافت شرقی آمده است: (( در باختر سلطانیه ، سهرورد و سجاس دو شهرچه ی نزدیک به هم تا زمان حمدالله مستوفی یعنی قرن هشتم هجری اندک آبادی داشته اند، ولی اکنون هر دو خرابند. ابن حوقل در قرن چهارم می گوید: سهرورد شهری است مستحکم سر راه همدان در جنوب زنجان ، سجاس یا سجاسی نزدیک سهرورد واقه بوده و حمدالله مستوفی گوید: در اول دو ظهر بوده در فترت مغول خراب شده اند و اکنون از هر یک به قدر دهی مانده و چند ده دیگر از نواحی جرود و انجرود ( که امروز ایجرود و انگوران نامیده می شود ) از توابع آن است. و آورده است که: ظاهراَ در نقشه های امروزاز سجاسی و سهرود ذکری نیست، اگر چه رولنسون گوید: در زمان او سجاس دهکده ی کوچکیدر 20 مایلی جنوب خاوری زنجان بوده است، وی اضافه می کند که سهرود از بین رفته است.))

در سفرنامه ابن حوقل درباره ی راه های همدان آمده است: راه همدان به آذربایجان چنین است که از همدان به (بارسین)10 فرسخ و از آنجا تا اوز (اود) 8 فرسخ و از آنجا تا قزوین 2 روز است و میان قزوین و همدان شهری نیستو از قزوین تا ابهر12 فرسخ و از ابهر تا زنجان 20 فرسخ و ابهر شهری مهم بود، اکراد و دیلم بدانجا در آمدمد و حال آن دگرگون شد.

این راه اول مشهور بودولی به سبب ترس از ناامنی، مردم آنجا از همدان به زنجان از طریق سهرورد می روند و فاصله ی آن دو نزدیک به 30 فرسخ است.از جغرافیا نویسان قدیم ابودلف ینبوعی معروف به مسعمربن مهلهل شاعر، سیاح و نویسنده ی قرن چهارم ه.ق درباره ی شیز ( تخت سلیمان ) گوید: شیز شهری است میان مراغه،زنجان،سهرورد و دینور در جغرافیای تاریخی چنین آمده که : (( اصطخری نوشته است در شمال شهر همدان بین شهر همذان و قزوین یک شهر مهم وجود نداشتو در شمال همدان راهی از شهر سهرورد به زنجان می رفت ، سهرورد بود. سهرورد وطن شیخ شهاب الدین سهروردی،صوفی معروف قرن دوازدهم میلادی است که به سال 1191 میلادیدر حلب اعدام شد ولی این راه بیش از سایر راه ها مستقیم بود گاهی از خطر کردها که سهرورد را در دست داشتند ایمن نبودو در موقع خطر از همدان به زنجان از راه قوسی و از طریق قزوین می رفتند))

با استناد به مطالب ذکر شده، کاملا روشن است که منطقه کنونی بیجار جزئی از ولایت سهرورد بوده است ؛ چون اگر این گونه نبوده باشد کاروان هایی که به علت ناامنی از سهروردنمی توانستند عبور کنند ترجیحا از منطقه ی کنونی بیجار که راهی نزدیکتر از قزوین به زنجان بوده است عبور می کرده اند ، اما بنابر نوشته ی اصطخری کاروان ها از همدان به منطقه ی قزوین و از آنجا راهی زنجان می شدند و این نشان می دهد که منطقه ی بیجار جزئی از سهرورد بوده که به وسیله کردها مانند سایر نواحی سهرورد نا امن گردیده بود.

پس با استناد به نوشته های مورخان قدیم ایران، سهرورد منطقه وسیعی بوده که قسمت عمده ی بیجار امروزی را نیز شامل شده است. سهرورد با شهرهای همدان در جنوب، زنجان در شمال، دینور در جنوب غربی و شیز ( تخت سلیمان ) در شمال غربی همسایه و هم مرز بوده است. مردمان آن کُرد زبان بوده اند اما عموما امروزه منطقه ی کوچک شده ی سهرورد را مردمان ترک زبان ساکنند که این امر نشان می دهد زبان ترکی در سیر تاریخی ورود به ایران در این مناطق نیز گسترش یافته است.


منابع:

  • سفرنامه حوقل ج دوم ص 113
  • گی لسترنج ج اول ص241







برچسب ها :  بیجار, بیجار گروس, سهرورد, بیجارشناسی, بیجار آنلاین
دسته بندی :   بیجار / بیجار شناسی
آدرس لینک کوتاه:  http://bijaronline.com/?newsid=967
داغ ترین مطالب
دیدگاه کاربران کل نظرات :0
ارسال دیدگاه
 بیجار آنلاین
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با بیجار آن لاین، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
عکس خوانده نمی شود